Ketterää kehitystä L&T:n kanssa

Parempaa palvelua ja parempia päätöksiä

L&T on parhaillaan kehittämässä uutta kiinteistötiedon hallintajärjestelmää yhdessä Fatmanin kanssa. Järjestelmän on tarkoitus mahdollistaa asiakkaille parempaa tiedolla johtamista kerätyn kiinteistötiedon perusteella. Käytännössä se tuottaa sellaista tietoa, jonka avulla asiakas voi tehdä fiksumpia päätöksiä.

Kiinteistötiedon hallintajärjestelmän avulla asiakas pääsee näkemään mitä kiinteistössä tapahtuu. Järjestelmä kertoo esimerkiksi millaiset ovat kulutuslukemat, millaisia ennakkohuoltotöitä tehdään sekä millaisia mahdollisia vikailmoituksia kiinteistössä esiintyy.

– Jos puhutaan trendeistä, niin tiedolla johtaminen ja tiedon hyödyntäminen erilaisissa palveluissa ohjasivat meidät tämän järjestelmän kehittämiseen, toteaa L&T:n liiketoimintajohtaja Antti Niitynpää.

”Mehän emme ole tehneet tässä järjestelmää L&T:lle, vaan asiakkaille ja asiakkaan asiakkaille”

Projektin ensimmäinen johtoajatus on ollut se, kuinka L&T voisi palvella kiinteistön loppukäyttäjää entistä paremmin. Samalla järjestelmä tuo lisää näkyvyyttä myös L&T:n omille työntekijöille. Järjestelmää on kehitetty yhdessä Fatmanin kanssa ketteriä menetelmiä hyödyntäen. Fatman on erikoistunut nykyaikaisten, helppokäyttöisten ja mobiilioptimoitujen sovelluksien tuottamiseen tiedon johtamisen tueksi.

– Mehän emme ole tehneet tässä järjestelmää L&T:lle, vaan asiakkaille ja asiakkaan asiakkaille eli loppukäyttäjille, painottaa L&T:n kehityspäällikkö Petri Kuismin.

– Käytännössä kahden viikon välein L&T on saanut meiltä ominaisuuksia testattavakseen. Testaus on äärimmäisen tärkeä osa tätä meidän ketterää projektiamme, koska siinä nähdään välittömästi se, mitä lopputulos tulee olemaan, kertoo Fatmanin Vice President Ville Hentilä.

– Testauksen jälkeen L&T pystyy antamaan palautetta ominaisuudesta ja sen toimivuudesta. Saadun palautteen perusteella voidaan vielä tehdä tarvittavia korjausliikkeitä, Hentilä jatkaa.

Kehitystyö jatkuu yhdessä

Hentilän mukaan yhteistyö L&T:n kanssa on ollut monessakin mielessä poikkeuksellinen. Hän kokee, että L&T on sitoutunut projektiin todella hyvin aina käyttäjästä lähtien. Projektin alusta asti on ymmärretty se, kuinka paljon IT-projekti vaatii panostusta myös tilaajalta, jotta se saadaan kunnialla maaliin.

– Tämä hankehan ei pääty koskaan. Virallisesti projekti päättyy tämän vuoden loppuun mennessä, mutta siitä se työ itse asiassa vasta alkaa. Meillä molemmilla, niin Fatmanilla kuin meilläkin, ovat aivot raksutelleet ja jatkokehityslaariin on tulossa paljon sellaista, mitä päästään työstämään sitten, kun tämä perustoimitus saadaan ensin valmiiksi, Kuismin summaa.